Pemeriksaan telinga dengan garpu tala ada 3 cara pemeriksaan diantaranya ;

1.Test Weber; Prinsip pemeriksaan ini adalah membadingkan hantaran tulang telinga kiri dan kanan pada telinga normal hantaran antara telinga kiri dan kanan akan sama.

Cara pemeriksaannya ;

Garpu tala 512 Hz. yang telah digetarkan diletakan ujungnya pada vertex, atau dahi . Penderita ditanyakan apakah masih mendengar suara garpu tala atau tidak ? Bila tidak dapat membedakan ke arah telinga mana yang lebih keras atau dijawab sama kerasnya antara kanan dan kiri artinya tidak terdapat lateralisasi. Apabila terdapat penjalaran ke salah satu telinga maka artinya terdapat lateralisasi.

2.Test Rinne ; Prinsip test ini adalah membandingkan hantaran tulang dengan hantaran udara pada satu telinga. Pada telinga normal hantaran udara lebih panjang daripada hantaran tulang. Juga pada tuli sensorineural hantaran udara lebih panjang daripada hantaran tulang. Di lain pihak pada tuli konduktif hantaran tulang lebih panjang daripada hantaran udara.

Cara pemeriksaannya :

Garpu tala 512 Hz yang telah digetarkan diletakan pada proc. mastoideus dari telinga yang akan diperiksa. Kepada pasien ditanyakan apakah mendengar sekaligus diinstruksikan supaya mengangkat tangan apabila sudah tidak mendengar lagi. Bila penderita sudah mengangkat tangan garpu tala dipindahkan hingg ujung yang bergetar berada kira-kira 3 cm di depan meatus akustikus eksternus dari telinga yang diperiksa. Bila penderita masih mendengar dikatakan Rinne positif bila sudah tidak mendengar dikatakan Rinne negatif.

3.Test Schwabach; Prinsip test ini adalah membandingkan hantaran tulang pada penderita dengan hantaran tulang pemeriksa dengan catatan telinga pemeriksa harus normal.

Cara pemeriksaannya ;

Garpu tala 512 Hz yang sudah digetarkan diletakan pada proc. Mastoideus pasien kemudian kepada pasien ditanyakan apakah masih mendengar suara dari garpu tala, sesudah itu diinstruksikan juga supaya mengangkat tangannya apabila sudah tidak mendengar suara hantaran dari garpu tala. Bila pasien mengangkat tangan garpu tala segera dipindahkan ke proc.Mastoideus pemeriksa. Ada 2 kemungkinan pemeriksa masih mendengar dikatakan schwabach memendek atau pemeriksa sudah tidak mendengar lagi suara hantaran pada garpu tala. Bila pemeriksa sudah tidak mendengar lagi suara hantaran harus dilakukan cross  yaitu garpu tala mula-mula diletakan pada proc. Mastoideus pemeriksa kemudian bila sudah tidak mendengar lagi garpu tala segera dipindahkan ke proc.Mastoideus pasien dan ditanyakan lagi apakah pasien mendengar suara hantaran dari garpu tala?. Bila penderita tidak mendengar lagi dikatakan Schwabach normal dan bila pasien masih mendengar suara hantaran pada garpu  tala maka dikatakan Schwabach memanjang.

RINNE WEBER SCHWABACH HASIL
POSITIF TIDAK ADA LATERALISASI SAMA DENGAN PEMERIKSA NORMAL
NEGATIF LATERALISASI KE ARAH TELINGA YANG SAKIT MEMANJANG TULI KONDUKTIF
POSITIF LATERALISASI KE TELINGA YANG SEHAT MEMENDEK TULI SENSORINEURAL

Catatan : Pada tuli Konduktf < 30dB , Rinne bisa masih positif